Elin svarar | Fitness4life

Fitness4life

Annons

Elin svarar

Elin svarar

En annan fråga som skulle vara intressant att få din syn på är den om hur kroppsfettet kan påverka hälsan, speciellt kvinnor. Hur mår kroppen då man inför tävlingar har en så låg andel kroppsfett? Har du varit rädd för konsekvenser av detta de perioder då du tävlat- ex. ägglossning som slutar p.g.a hormonella rubbningar, vilket kan leda till osteoporos och infertilitet

Detta är alltså andra delen på din fråga.. 

Det roliga var att i början av dieten, ända in tills det återsotd ca 6-7 veckor mådde jag otroligt bra! Jag var glad och positiv och för det mesta ganska fylld med energi, klart att jag också hade jobbiga dagar men den tiden minns jag nog mest som positiv. Sedan när tävlingarna började närma sig hade jag mycket problem  mentalt med cravings, eftersom det var min första diet och jag gjorde mat till en sån stor grej vilket är farligt på diet.  Man måste bara tänka på tävling och träning, mat ska bara vara nåt du gör, inget du lever för.

IMAG0723

Min mens tog slut överraskande sent, trodde den skulle försvinna mycket snabbare. Den var borta ca 3 månader så den försvann ungefär i slutet av februari och var borta till mitten av maj då jag blev klar med tävlandet och började äta rikligt med mat igen. Detta är tydligen ganska individuellt för jag vet en som fick mens typ under tävlingen och för någon försvann mensen några veckor efter att dieten börjat..

I slutet är man oftast väldigt trött och lättirriterad, jag hade väldigt svårt att få upp någon värme, min kropp gick på sparlåga så jag frös stup i kvarten vilket var jobbigt. I slutet kunde jag också lätt glömma bort till exempel var jag parkerat bilen eller om jag hade tagit alla mina piller. Små saker glömde väldigt lätt bort…

IMAG0852

Jag har egentligen aldrig riktigt tänkt på att hormonella rubbningar kan leda till osteoporos och inferilitet.. Att träna på gymmet stärker din benstomme och jag äter väldigt mycket mjölkprodukter så jag skulle inte tro att osteoporos är en aktuell sjukdom för mig.. Klart att det skulle vara jobbigt att inte kunna få egna barn och ibland är jag rädd för att jag inte kommer att vara kapabel men dethär är något jag älskar att göra och så kanske dom kommer på något supersätt att få barn i framtiden..? you never know..

Hoppas du blev nöjd med svaret! 🙂

Tar ennu två frågor till medans jag är igång 😉

 

Hej, har några frågor.

1) har du några bra fettförbränningstips?
2) tror du det påverkar kroppen om man äter en måltid snabbt eller långsamt?

1) Intervallträning, crossfit, spinning och annan intensiv träning är väldigt fettförbrännande. Om du också sätter in vardagsmotion varje dag kommer det att öka din allmänna kondition och dagliga förbränning. Sedan tror jag också stenhårt på att om man sover tillräckligt, tränar så att du svettas, vardagsmotionerar och äter en riklig men kontrollerad kost (mycket grönsaker, bra proteinkällor som fisk och kött och långsamma kolhydrater och bra fetter så som nötter, olivolja och avokado) så kommer fettförbränningen att skjuta i höjden!

saker som drar ner på fettförbränningen är ju till exempel alkohol, oregelbudna mattider och stillasittande..

 

2) Jag tror att det kan påverka matsmältningen hur snabbt eller långsamt du äter.. Äter du långsamt tuggar du också antagligen maten nogrannare vilket hjälper magsäcken att spjälka maten och ta vara på alla näringsämnen från maten. Dessutom äter du antagligen också mindre om du äter långsamt eftersom ju mera du tuggar desto mättare känner du dig! Slänger du i dig maten kommer mättnadskänslan ofta som en shock istället och du känner dig full och proppmätt vilket du absolut inte behöver.. då har du antagligen fått i dig för mycket.

 

 

 

 

Kommentarer

Leave a Reply

Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter i vår integritetspolicy.
Annons
stats