Socker- största boven | Fitness4life

Fitness4life

Annons

Socker- största boven

Hej!

Har totalt snöat in mig på sockret nu.. Jag kan inte gå in till en butik utan att se på innehålls förteckningen och fasa över hur mycket socker som finns i olika produkter. Jag blir chockad över hur mycket vardagliga produkter kan innehålla så mycket socker!  Socker är en stor bov i allmänna sjukdomar som fetma, diabetes och hjär- och kärlsjukdomar. Det finns inget i socker som du egentligen behöver. Det är ett helt onödigt ämne som dessutom är beroendeframkallande. För när du en gång har börjat äta godis är det nästintill omöjligt att sluta, är det inte så?

För att förstå varför vår hjärna reagerar på socker som det gör måste vi gå tillbaka i tiden, till den tid då vi jagade vår föda. Om man då fick tag på honung eller söta bär innebar det energi som kroppen kunde förvandla till fett som sedan kunde användas i sämre tider eller fungera som värme under kalla vintrar. Socker aktiverar belöningssystemet, triggar igång dopaminet i hjärnan och hjärnan börjar skrika efter mera, eftersom det är en överlevnadsinstinkt. Nu i vårt moderna samhälle behöver vi inte socker för överlevnad eftersom vi har kylskåpet fullt med mat och värme i husen. Vi går upp i vikt och samlar på oss fett fastän vi egentligen inte har någon nytta av fettet. Vi behöver inte fett för att överleva längre.

När man äter socker reagerar kroppen genom att pumpa ut insulin för att sänka blodsockret och ta till vara på det till sämre tider, alltså lagra fett i kroppen. När man ätit socker känner man sig glad och pigg, full av energi men efter en stund sjunker blodsockret och vi blir trötta, hungriga och häniga. Detta på grund av insulinets snabba värkan. Då säger hjärnan till igen, kroppen behöver snabb energi igen för att bli pigg, därför får du såkallade cravings och du går omkring och tänker på chokladbarer, stora söta bullar och en och annan karamell. Kroppen skriker efter det eftersom den tror att du behöver samla på dig fett för sämre tider.

För att återgå till min innehållsförtecknings hysteri.. Har ni någonsin checkat innehållsförteckningen i till exempel yoghurten du äter?

yogurt

När ni ser denhär yogurten tänker man: Yes, inget fett, denhär hålls jag smal med.. Noll fett betyder ju att jag inte blir fet av det.. Eller?

Så tittar vi närmare på innehållsförteckningen.. Kolhydrater 12 gram.. varav 12 gram är socker..? Och hur var det nu som kroppen reagerade på socker?

En liten sidenote här ennu.. längst ner på bilden.. “yoghurten innehåller 2% jordgubbar.” HAHA! 2%!? Det är ju en helt äkta jordgubbs yoghurt då,eller?

fitness

Fitness flingorna då? Dom är inte bättre dom heller.. 30% av din portion är socker.. 

Men om man dippar grönsaker i dipp, då är man hälsosam!! Svar nej..

dipp

 

Första ingrediensen (alltså det som produkten innehåller mest av) är socker. Också din dipp innehåller 30% socker..

Men en proteindrink då?

pro feel

8 gram socker där också..

Nu säger jag inte att du inte får äta ett enda sockerkorn mera i ditt liv. Men dessa sockerbomber som vi tror är häslosamma vill jag att du ska bli medveten om. Socker finns i många produkter som du inte ens tänker på. 

Jag tycker det är helt okej att lyxa till det på lördag, men håll det till lördag då. 

Kommentarer

Leave a Reply

Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter i vår integritetspolicy.
  1. C

    TACK för ett bra inlägg! Folk verkar leva kvar ganska mycket i “kalorier in – kalorier ut” tänket där det inte spelar roll varifrån kalorierna kommer. 

  2. Jenny

    Skulle du kunna ge tips på några bra produkter som innehåller mindre socker? Jag tycker det är ganska svårt att veta vilken av alla hundra olika sorter man skall ta!? Äter redan naturell youghurt men vill gärna ha flingor i, men vilka är bäst? Alla innehåller mycket socker….

  3. Iona

    Mittasin joku aika sitten keittiövaa’alla paljonko sokeria on 0,5 litran pullossa tavallista Coca Colaa, ihan kauhea kasa! Nyt juon vain zeroa…
    Lisäksi naurattaa kaupassa jotkut tuotteet, joissa lukee isolla “ei lisättyä sokeria”, mutta ei ne sen parempia ole, kun niissä on jo alunperin hirveästi sokeria.
    Nyt vaapun lenkille, jos pystyn. Eilen oli jalkapäivä, ja jostain syystä hirveä draivi päällä – tänään sen kyllä tuntee!

  4. Saga

    Herregud så sant! Har bytt ut smaksatt yoghurt mot naturell, fettfri, helt enkelt för att jag inte vill äta så mycket socker till vardags… verkar som om människor överlag inte alls har fattat detta och anser yoghurt, även smaksatt vara hälsosamt och “okej” att äta till vardags. Antagligen för att “de ätit det sedan barnsben”. Proteindrinkar däremot, dricker folk antagligen mer sällan, eftersom de endast är avsedda som återhämtare efter träning, främst i fall då man inte hinner äta inom kort. Alltså ingen vardagsmat för aktiva idrottare heller. En sak värd att lägga bakom örat är dosk att en del av sockret i mjölkbaserade produkter består av socker som naturligt finns i mjölk och inte tillsatt socker (sackaros). 

  5. Jenny Melin

    Tack för att du tog upp domdär fitness flingorna, ha vari något av en slavköpare av  dom trots att jag innerst inne vet att dom är onyttiga. 
    Men eftersom jag nu fick se svart på vitt är det nog så att jag inte lär köpa dom någå mera 🙂

Annons
stats